Checklist

Na het overlijden van een persoon moet de begrafenis of crematie geregeld worden. Pas daarna komt u toe aan het emotioneel verwerken van de gebeurtenis. Na de eerste noodzakelijke zaken die geregeld moeten worden, moet u nog diverse zaken regelen.

Hieronder vindt u puntsgewijs de belangrijkste zaken:

  • Er moet aangifte van overlijden worden gedaan in het gemeentehuis afdeling Burgerzaken. Dit moet gebeuren in de plaats van overlijden. Meestal verzorgen wij deze aangifte voor u.
  • Na het overlijden worden procedures omtrent AOW- en AWW-uitkeringen automatisch in gang gezet zodra aangifte van overlijden is gedaan. Voor zover van toepassing krijgt u de benodigde formulieren toegezonden. Het is raadzaam om voor de zekerheid een rouwbrief naar de Sociale Verzekeringsbank te sturen of te mailen.
  • U dient uw ziektekostenverzekeraar schriftelijk in kennis te stellen van het overlijden. Hiervoor kunt u kopie van de akte van overlijden of een rouwbrief gebruiken.
  • Indien de overledenen beschikt over een testament, dient dit geopend te worden.
  • Het overlijden is van invloed op pensioen, bijstandsuitkeringen, huursubsidie, woonlasten toeslag e.d. Zorg ervoor dat de voor u belangrijke instanties schriftelijk of via de mail op de hoogte worden gebracht.
  • Regel uw bankzaken. Rekeningen op naam van de overledenen moeten in naam gewijzigd worden.
  • Controleer de voorwaarden van uw hypotheek en eventueel van andere leningen. Het overlijden kan hier van invloed op zijn.
  • De huisarts, het ziekenhuis, verzorgingshuis en/of het verpleeghuis dienen over het overlijden geïnformeerd te worden. Ook dit kan eventueel met een rouwbrief.
  • Het is noodzakelijk om te kijken of er een donorcodicil is.
  • Het kerkgenootschap en/of organisaties als de ouderenbond, omroepvereniging, vakbond, woningbouwvereniging, ontspanningsverenigingen, etc., dienen te worden geïnformeerd.
  • Het is raadzaam, zeker na het overlijden van alleenstaanden, Post NL te informeren.
  • Uitvaartpolissen en levensverzekeringen kunnen worden teruggestuurd naar de verzekeringsmaatschappij. Als u dit wilt, kunt u dit overlaten aan de uitvaartverzorger.
  • Vergeet niet, indien van toepassing, abonnementen op kranten, weekbladen en tijdschriften op te zeggen.
  • Zet automatische incasso’s uit naam van de overledene stop.
  • Indien van toepassing overschrijven van het kentekenbewijs en verzekering van auto en eventueel de caravan.
  • Informeer bij de belastinginspecteur of u recht heeft op teruggave van loonbelasting/inkomstenbelasting.
  • Bewaar alle rekeningen gemaakt in verband met het overlijden, deze kosten kunnen fiscaal aftrekbaar zijn voor de erfbelasting.

In veel gevallen is het ook raadzaam om uw notaris te contacten voor de volgende zaken.

  • Het opstellen van een verklaring van erfrecht.
  • Wanneer er kinderen jonger dan 18 jaar overblijven moet de voogdij geregeld worden.

Hulp nodig? Laat het ons weten

Er komt na het overlijden veel op u af, dat realiseren wij ons als geen ander. Als u over zaken twijfelt of meer wilt weten, neem dan contact met ons op. We helpen u graag verder in een persoonlijk gesprek, maar kunnen uw ook voorzien van meer informatie. Zo kunt u bij ons het boekje ‘Zorgen erna’ kosteloos verkrijgen. (www.zorgna.nl)